Jednym z największych dokonań japońskiej motoryzacji jest system VTEC. Stosowany w samochodach marki Honda mechanizm, pozwala na lepsze spalanie paliwa, w efekcie czego zyskujemy zdecydowanie większą moc z niewielkich pojemności silnikowych.
Konkurencyjnymi rozwiązaniami może pochwalić się wiele marek samochodowych, jednak ten opracowany przez Hondę zdecydowanie przewyższa konkurencyjne konstrukcje. Jego działanie jest bardzo proste a za razem pozwala na osiąganie lepszych rezultatów niż inne, podobne rozwiązania. System ten zmienia wysokość otwierania się zaworów w zależności od prędkości obrotowych silnika, co pozwala na bardziej efektywne spalanie paliwa. Silniki wyposażone w system VTEC, charakteryzują się bardzo dużym stosunkiem mocy do pojemności.
Przykładem może być silnik B16B stosowany w modelu Civic szóstej generacji w odmianie Type R. Rozwijał on aż 185 koni mechanicznych z pojemności 1. 6L co jest bardzo dobrym, rzadko spotykanym dzisiaj wynikiem, zwłaszcza w silnikach wolnossących. Silniki z systemem VTEC charakteryzowały się też tym, że rozwijały bardzo wysokie prędkości obrotowe.
Wymieniony wyżej silnik B16B mógł rozkręcić się nawet do 9tyś obrotów na minutę. Inżynierowie, którzy stworzyli ten mechanizm, bardzo dobrze połączyli ze sobą pozyskiwanie maksymalnej mocy z silnik oraz niezawodność. System ten to bardzo prosta oraz bezawaryjna konstrukcja stosowana do dzisiaj w wielu silnikach stosowanych w różnych modelach w gamie Hondy.